Výr velký – jedenácté zvíře z mé série pracovních listů zdarma

Dnes vám představím dalšího obyvatele lesa – výra velkého, největší sovu Evropy. Je to impozantní dravec, který vzbuzuje respekt i obdiv. Děti bývají fascinovány jeho velikostí a pronikavým pohledem. Zjistí, že i když působí přísně, má v přírodě velmi důležitou roli.

Výr má velké oranžové oči, široká křídla, silné pařáty a peří s chocholky na hlavě, které mu dodává typický vzhled. Dokáže létat tiše a loví hlavně v noci.

Jeho potravu tvoří hlodavci, drobní savci i ptáci, někdy i menší lišky. Hnízdí většinou na skalách, v lesích nebo na okrajích luk.

Je známý svým hlubokým houkáním – typickým „hu-hu“, které se nese daleko do krajiny.

Pro své žáky jsem připravila 2 pracovní listy – čtení s porozuměním a jazykové úkoly zaměřené na slovní druhy a základní skladební dvojice. Děti vyhledávají slova, která výra popisují, a učí se pomocí nich lépe vyjádřit charakter zvířete i jeho chování.

Materiál si můžete zdarma stáhnout na Učitelnici – vždy od neděle do soboty.

Když jsme s dětmi pracovali s textem o výru, nejvíc je zaujala velikost jeho křídel. Zkoušeli jsme ji změřit – rozpětí může být i přes 1,5 metru! Děti si pak lehaly na koberec a zkoušely si, jestli by se pod „výřími křídly“ schovaly.

🦉 RWCT tip do výuky – T-GRAF k textu o výru

Metoda 3–2–1 vede žáky k aktivní práci s textem a podporuje čtení s porozuměním, přemýšlení i formulaci vlastních myšlenek. Po přečtení textu o výru velkém žáci pracovali s těmito kroky:

3 – tři nové nebo zajímavé informace, které si z textu zapamatovali
(např. čím se výr živí, kde hnízdí, kdy je nejaktivnější)

2 – dvě věci, které je překvapily nebo je zaujaly
(např. velikost výra nebo síla jeho hlasu)

1 – jedna otázka, kterou by se chtěli o výru ještě dozvědět
(např. jak dlouho žije nebo zda má přirozené nepřátele)

Své odpovědi žáci zapisovali samostatně, poté jsme je sdíleli ve dvojicích a společně diskutovali. Na závěr jsme si poslechli houkání výra, což krásně propojilo text s reálným zážitkem.

Metoda 3–2–1 rozvíjí porozumění textu, schopnost shrnutí, kladení otázek a sebereflexi. Zároveň dává prostor každému žákovi – i těm tišším – aby se do práce zapojil vlastním tempem.

🦉 Lesní zvířata – odkaz na kompletní materiál

Pokud nechcete čekat na postupné zveřejňování, můžete si pořídit kompletní balíček 30 lesních zvířat, který obsahuje 60 pracovních listů vhodných pro 3.–5. ročník.

Budu ráda, když mi napíšete, jak se dětem líbil výr, a jestli jste s nimi také porovnávali sovy v rámci 321.

Share your love

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *